Školský vzdelávací program pre materskú školu Diakovce 

(skrátená verzia)

 

FAREBNÁ ŠKOLIČKA

 

Nemôžeme deti  tvoriť podľa svojej vôle, musíme ich mať a milovať a vychovávať čo najlepšie a inak ich nechať na pokoji.

 

                                                                               J.W.Goethe

 

Vzdelávací program

Stupeň vzdelania  ISCED 0

Dĺžka štúdia:   jeden až štyri roky

Vyučovací jazyk: slovenský

Študijná forma:  denná

Druh školy:  štátna

Názov školy: Materská škola Diakovce

Adresa:   Školská 659

IČO: Obec Diakovce 00305898

Riaditeľ školy:  Ingrid Takáčová

Zriaďovateľ: Obec Diakovce

Adresa: Hlavná 118     

Platnosť dokumentu do 31.08.2017

 

Názov vzdelávacieho programu:

                        FAREBNÁ ŠKOLIČKA

Cieľ a poslanie výchovy a vzdelávania:

Podporovať celostný osobnostný rozvoj detí integrovane vo všetkých oblastiach a pripravovať ich na život v spoločnosti v súlade s ich individuálnymi a vekovými osobitosťami. Utvárať predpoklady na ďalšie vzdelávanie rozvíjaním tvorivosti a predstáv v každodenných aktivitách. Pomôcť dieťaťu formovať vlastnú jedinečnosť a životné kompetencie tak, aby získali taký základ, ktorý by im priniesol potešenie zo vzdelávania.

Stupeň vzdelania: predprimárne vzdelanie

 

        Zameranie školy:  Rozvíjať zdravý životný štýl uskutočňovaním pravidelných pohybových aktivít, Utvárať pozitívny vzťah k prírode a životnému prostrediu        v rámci pohybových aktivít  a prostredníctvom ľudových tradícií rozvíjať spoluprácu s rodičmi a verejnosťou. Naučiť orientovať sa v spleti možností         sebarealizácie,, získať  elementárne základy poznania fungovania sveta, upevňovať citovú inteligenciu.

 

I.  Všeobecná charakteristika školy

Materská škola Diakovce je jednotriedna materská škola s triedou pre tri až šesťročné deti.

Je samostatná budova zrekonštruovaná pre potreby materskej školy . Za budovou je školský dvor, slúžiaci výlučne deťom školy. Školský dvor je zariadený pre bezpečný pohyb detí.

 

1.    Charakteristika žiakov

Do materskej školy prichádzajú deti z obce a susedných obcí.

Väčšinou sú z rodín hovoriacich štátnym jazykom. Skupina detí pochádza z maďarsky hovoriacich rodín alebo z bilingválneho prostredia, jedno dieťa je cudzí štátny príslušník.

 

        2. Charakteristika pedagogického zboru

V materskej škole pracujú tri kvalifikované učiteľky, dve s viacročnou praxou, tretia s vysokoškolským vzdelaním I.stupňa.

 

        3. Organizácia prijímacieho konania

Na predprimárne vzdelávanie v materskej škole sa prijíma spravidla dieťa od troch do šiestich rokov jeho veku; výnimočne, ak je voľná kapacita, možno prijať dieťa od dvoch rokov veku. Na predprimárne vzdelávanie sa prednostne prijíma dieťa, ktoré dovŕšilo piaty rok veku, dieťa s odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky a dieťa s dodatočne odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky.

Do MŠ sa prijímajú deti na základe písomnej žiadosti rodiča/zákonného zástupcu (ďalej len „ zákonný zástupca”). Deti sa prijímajú k začiatku školského roka v mesiaci marec, pokiaľ je voľná kapacita aj v priebehu školského roka.

Riaditeľka po dohode so zriaďovateľom zverejní do 15. februára príslušného kalendárneho roka miesto a termín podávania žiadostí pre nasledujúci školský rok na informačnej tabuli  MŠ, v šatni prostredníctvom miestnych médií. Riaditeľka spolu s miestom a termínom zverejní aj podmienky prijímania detí do materskej školy. Podmienky prijímania detí  prerokuje riaditeľka  s pedagogickou radou a radou  školy.

Zákonný zástupca odovzdá písomnú žiadosť spolu s potvrdením o zdravotnom stave  dieťaťa od všeobecného lekára pre deti a dorast riaditeľke MŠ najneskôr do 31. marca. Ak ide o dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, zákonný zástupca predloží okrem žiadosti a potvrdenia o zdravotnom stave dieťaťa aj vyjadrenie príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie. ak sa jedná o dieťa so zmyslovým postihnutím, predloží vyjadrenie príslušného odborného lekára.

Rozhodnutie o odložení plnenia povinnej školskej dochádzky predloží zákonný zástupca riaditeľke MŠ do 15. apríla.

 Písomné rozhodnutie o prijatí dieťaťa  do MŠ k začiatku školského roka dostane zákonný zástupca najneskôr do 30. apríla. Písomné rozhodnutie o prijatí  dieťaťa počas školského roka vydá riaditeľka do 30 dní odo dňa podania žiadosti.  V rozhodnutí o prijatí dieťaťa môže riaditeľka určiť adaptačný alebo diagnostický pobyt dieťaťa v materskej škole, ktorý nesmie byť dlhší ako tri mesiace.

 

 Spolupráca s rodičmi a inými subjektmi

§  Pre podporu projektov plánovaných vo výchovno – vzdelávacom procese v aktuálnej tematike, zabezpečenie účasti profesionálnej osoby a partnerov na ich materiálne zabezpečenie.

§  Predstaviť  projekty pre podporu fyzického a duševného zdravie detí

§  Realizovať školu v prírode/ aj v spolupráci so základnou školou/

§  Zachovávať intimitu a domácku atmosféru /vzhľadom na  jednotriednu MŠ/

 

II.  Charakteristika školského vzdelávacieho programu

 

    1.Poslanie školy

Naučiť žiakov učiť sa a tak rozvíjať ich tvorivé schopnosti a myslenie

  •  Získavať vedomosti a zručnosti
  •  Získavať schopnosť riešiť problémy
  •  Napomáhať rozvoju talentu žiakov
  •  Rozvíjať osobnosť žiaka v príprave na život a na jeho ďalšie štúdium

 

    2.Hodnota školy

  • SLOBODA PREJAVU A ROZHODOVANIA
  •  REŠPEKTOVANIE VZÁJOMNÝCH PRÁV
  •  ROVNOSŤ ŠANCÍ PRE VŠETKÝCH
  •  ÚCTA NAVZÁJOM A K SEBE SAMÉMU
  •  ZODPOVEDNOSŤ A SPRAVODLIVOSŤ

 

    3.Pedagogický princíp školy

Školský vzdelávací program je rozdelený na témy, ktorých obsah trvá spravidla jeden týždeň.

Je v kompetencii učiteliek ak tému využijú na tvorbu projektov a projekt bude trvať podľa potreby.

Pedagogické pôsobenia je zamerané na zážitkové učenie. Cieľom je sprostredkovať aktivity a situácie v živote pre deti prijateľným spôsobom.

V prípade odborných profesií  využiť spoluprácu rodičov a iných profesionálov na priblíženie aktivít a javov.

Škola umožní všetkým študentom získať dostatočné všeobecné vedomosti a zručnosti vo všetkých odvetviach.

Umožní rozvoj kľúčových kompetencií.

Dá šancu každému žiakovi, aby sa rozvíjal podľa svojich schopností a bolo mu umožnené zažiť úspech.

Výchovno-vzdelávaciu činnosť smerovať k príprave žiakov na život, ktorý od nich vyžaduje, aby boli schopní kriticky a tvorivo myslieť, rýchlo a účinne riešiť problémy.

Pripraviť človeka rozhľadeného, vytrvalého, schopného kooperovať a pracovať v tíme, schopného sebamotivácie k celoživotnému vzdelávaniu.

Dosiahnuť základy gramotnosti v oblasti IKT žiakov v našej škole.

Zabezpečiť kvalitnú prípravu žiakov v cudzích jazykoch so zreteľom na možnosti školy, so zameraním na komunikatívnosť a s ohľadom na schopnosti jednotlivých žiakov. Niektoré deti odchádzajú do iných základných škôl, kde je vyučovanie cudzieho jazyka voliteľným predmetom.

Formovať u žiakov tvorivý životný štýl, vnútornú motiváciu, emocionálnu inteligenciu, sociálne cítenie a hodnotové orientácie.

Vychovávať žiakov v duchu humanistických princípov.

V spolupráci s rodičmi žiakov vychovať pracovitých, zodpovedných, morálne vyspelých a slobodných ľudí.

Budeme sa snažiť orientovať pedagogické stratégie na riešenie problémových úloh a tvorbu projektov. K tomu, aby sa deti naučili riešiť problémy, je potrebné, aby sa naučili pýtať, hľadať problémy, snažiť sa nájsť odpovede.

 

    4. Profil absolventa – vzdelanostný model absolventa predprimárneho stupňa

Absolvent predprimárneho vzdelávania má poznatky a schopnosti, ktoré majú význam

vo vzťahu k propedeutike (základom) kultúrnej, čitateľskej, matematickej a prírodovednej

gramotnosti.

Absolvent predprimárneho vzdelania je pripravený na vstup do primárneho vzdelávania

v základnej škole a na ďalší aktívny život v spoločnosti.

Vzhľadom na vývinové špecifiká predškolského veku sú medzi kompetencie

(spôsobilosti) zaradené aj psychomotorické kompetencie.

 Spoločenské a občianske kompetencie sú integrované do osobnostných (intrapersonálnych) a sociálnych (interpersonálnych) kompetencií.

V materskej škole sa rozvíjajú tieto kompetencie (spôsobilosti):

    1. Psychomotorické kompetencie

    2. Osobnostné (intrapersonálne) kompetencie

    a) Základy sebauvedomenia

    b) Základy angažovanosti

    3. Sociálne (interpersonálne) kompetencie

    4. Komunikatívne kompetencie

    5. Kognitívne kompetencie

    a) Základy riešenia problémov

    b) Základy kritického myslenia

    c) Základy tvorivého myslenia

    6. Učebné kompetencie

    7. Informačné kompetencie

Vymedzenie kompetencií (spôsobilostí) treba chápať relatívne, nakoľko

v predškolskom období ide o dosahovanie základov kompetencií dieťaťa.

Kompetencie sú spracované na základe Odporúčania Európskeho parlamentu a Rady

Európskej únie z 18. decembra 2006 o kľúčových kompetenciách pre celoživotné

vzdelávanie (2006/962/ES).

 

Prevzaté zo ŠVP ISCED 0

 

III.Obsah výchovy a vzdelávania

 

Obsah výchovy je riadený inovovaným Štátnym vzdelávacím programom ISCED 0

Vlastné ciele a poslanie výchovy a vzdelávania detí rozpracujeme v týchto tematických okruhoch:

           Jazyk a komunikácia

          Matematika a práca s informáciami

          Človek a príroda

          Umenie a kultúra ( hudobná a výtvarná výchova)

          Človek a spoločnosť, Človek a svet práce

          Zdravia a pohyb

           

 - Každý tematický okruh zahŕňa tri vzdelávacie oblasti rozvoja osobnosti dieťaťa,  to perceptuálno – motorickú, kognitívnu a sociálno – emocionálnu. Vzdelávacie oblasti v sebe zároveň v rôznej miere zahŕňajú pohybovú, zdravotnú, poznávaciu, matematicko – logickú, jazykovú, komunikatívnu, etickú, vlasteneckú, dopravnú, informačnú, hudobnú, výtvarnú, literárnu, pracovnú, environmentálnu, mediálnu výchovu, výchovu k tvorivosti a oblasť rozvoja predčitateľskej gramotnosti / literárnej gramotnosti/ a gramotnosti vo všeobecnosti.

 

JESEŇ – PANI BOHATÁ

September                            

-        Ja a moji kamaráti

-        Ja a moja MŠ

-        Môj deň

-        Bezpečne v škôlke a v okolí

 

Október                        

-        Prišla jeseň

-        Ovocie a zelenina

-        Na poli a v záhrade

-        Les a jeho tajomstvá – zvieratká

-         

November

-        Moje telo

-        Ako funguje moje telo?

-        Evička nám ochorela

-        Moje zúbky

ZIMA – ZIMIČKA

 

December

-        Moja rodina

-        Privítajme Mikuláša

-        Vianoce prichádzajú

-        V kráľovstve snehu a ľadu

Január

-        Vezmeme si sane, sadneme si na ne

-        Zima medzi zvieratkami

-        Vtáčiky v zime

-        Fašiangy

 

Február

-        Moje ruky objavujú

-        Čím budem?

-        Malí kuchári

-        Malí stavbári

 

ZELENÁ JAR

 

Marec

-        Kniha náš kamarát

-        Z rozprávky do rozprávky

-        Príroda sa zobúdza

-        Jarné kvety

 

Apríl

-        Veľkonočné vajíčka

-        Zvieratká z dvora

-        Zvieracia rodina

-        Zvieratká z ďaleka

Máj

-        Moja mama, mamička

-        Bezpečne na cestách

-        Keď semafor zabliká

-        Nasadať, ideme!

LETO JE TU

 

Jún

-        MDD

-        Naša Zem je guľatá

-        Žijeme v meste, na dedine

-        Farebný svet - Naše Slovensko